Niezapomniane Ferie Zimowe i inne wydarzenia – Styczeń 2023

4 stycznia 2023 w Naszym Domu odbyła się Wizyta Duszpasterska zwana powszechnie kolędą. Spotkanie rozpoczęliśmy modlitwą w Kaplicy, a następnie Ksiądz Maciej w asyście Sióstr i Ministrantów odwiedził wszystkich chłopaków w ich mieszkaniach oraz pracowników w kuchni, gabinetach i na pozostałych stanowiskach pracy. Bóg Zapłać za tę wizytę.

hej kolęda, kolęda! Wspólne muzykowanie i kolędowanie bardzo podobało się chłopakom. Uśmiechnięte buźki mówią same za siebie 😀

Niedawno Dominik obchodził swoje 18 urodziny. Z tej okazji zaprosił na przyjęcie swoich kolegów i pracowników .
Naszemu osiemnastolatkowi życzymy spełnienia marzeń, zdrowia i Bożego Błogosławieństwa.

Piękny obrazek bałwana wykonany przez chłopaków na terapii zajęciowej. Jaki jest cel takich zajęć? Poza pięknym efektem istotny jest sam proces powstawania dzieła, który usprawnia małą motorykę (praca dłoni ćwiczona poprzez wykonywanie małych elementów z bibuły), ćwiczy wytrwałość (taka praca jest czasochłonna i jej ukończenie wymaga determinacji i motywacji), a także rozwija umiejętności plastyczne (np. doboru kolorów).

Mateusz uczy się podstawowych czynności samoobsługowych i pozdrawia wszystkich, którzy mu kibicują.

Zajęcia inspirowane przez Panie Opiekunki podczas czasu wolnego chłopaków z mieszkań IVA i IVB.

Film z udziałem naszych chłopaków promujący charytatywną licytację gołębi pocztowych.

Za nami jasełka, które zaprezentowaliśmy w Strumieńskim Kościele, w Drogomyślu, Chybiu, Ochabach, Kobielicach i strumieńskim MGOK. Dziękujemy za ciepłe przyjęcie i docenienie naszych artystów.

Plakat zapowiadający występy jasełkowe. Znajduje się na nim zdjęcie aktorów w kostiumach oraz daty, godziny i miejsca występów.

Ferie zimowe rozpoczęliśmy integracyjną zabawą taneczną. Była to również okazja do poznania się z Dominkiem – naszym nowym domownikiem. Chłopaki pokazali mu jak się bawi Dom w Strumieniu 🥳😎🥰

Wyjazd na basen do Pawłowic okazał się strzałem w dziesiątkę. Chłopaki nie tylko chętnie korzystali z basenu i zjeżdżalni, ale i zmierzyli się z wodnym torem przeszkód. Wszyscy wrócili bardzo zadowoleni, choć odrobinkę zmęczeni 🙂 (16.01.2023)

17 stycznia odwiedziła nas Pani Aleksandra Pol – dietetyk kliniczny, która spotkała się z chłopakami na wspólne gotowanie. Chłopcy poznali najważniejsze zasady komponowania zdrowych posiłków i z zapałem wzięli się do przyrządzania domowej, zdrowszej wersji burgerów, w których znalazło się indycze mięso i sporo warzyw. Dziękujemy za wizytę, poświęcony czas oraz wiedzę przekazaną naszym chłopakom.

Podczas drugiej części spotkania z Panią Aleksandra Pol – dietetyk kliniczny, chłopaki ugotowali zdrowszą wersję spaghetti – z indyczym mięsem, pełnoziarnistym makaronem i naturalnym sosem z pomidorów. Było pysznie…

Podczas zajęć terapeutycznych uczymy się przydatnych w życiu umiejętności (jak np. prasowanie),  ćwiczymy nasze dłonie, zdolności poznawcze (w tym m.in. uwagę, pamięć, myślenie, umiejętności językowe), a przy tym świetnie się bawimy.

Nasza Wolontariuszka Agnieszka i Panie terapeutki przeprowadziły zajęcia integracyjne i stymulujące wszystkie zmysły dla chłopaków z głębszą i/lub złożoną niepełnosprawnością. Różnorodne aktywności dobrane były do możliwości i potrzeb uczestników zajęć.

Chłopaki z piętra usamodzielniającego i ich codzienność. Każdy dzień jest krokiem w stronę samodzielności.

18 stycznia wybraliśmy się do Teatru Lalek „Banialuka” w Bielsku-Białej na spektakl „Smoki”. Chłopaki byli zachwyceni przedstawieniem.

Gdy za oknem mokro i zimno my i tak świetnie się bawimy. Gry planszowe i towarzyskie cieszą się dużym powodzeniem wśród naszych chłopaków.

Nasza wycieczka do Cieszyna, na którą udaliśmy się publiczną komunikacją w ramach rehabilitacji społecznej i nauki samodzielności. Zaczęliśmy od zimowego szaleństwa na lodowisku, a następnie udaliśmy się na Wzgórze Zamkowe. Tam zobaczyliśmy Rotundę św. Mikołaja, weszliśmy na Wieżę Ostatecznej Obrony a następnie pokonaliśmy 120 schodów na Wieżę Piastowską, skąd rozpościera się piękny widok na polski i czeski Cieszyn. Mimo niezbyt zachęcającej pogody udaliśmy się na szybki spacer po cieszyńskiej Wenecji, a na koniec ciepła herbatka i ciacho. (18.01.2023)

Nasze chłopaki są już stałymi bywalcami Galerii „Pod Ratuszem”. Tym razem obejrzeliśmy wystawę pt. „Bogactwo lasów naszym skarbem”. (18.01.2023)

Nie brakuje u nas różnorodnych aktywności ruchowych. Gdy warunki atmosferyczne na to pozwalają wybieramy się na spacer, a w inne dni świetnie się bawimy podczas zabaw ruchowych, tańców czy gry w tenis stołowy i piłkarzyki.

Warsztaty z modelowania balonów zorganizowane przez MGOK. Było wesoło i bardzo ciekawie, a do tego nauczyliśmy się czegoś nowego

W styczniu wzięliśmy udział również w niezwykle ciekawych zajęciach z Lego robotyki organizowanej w strumieńskim MGOK. Chłopaki z pomocą instruktora konstruowali swoje roboty, a następnie nimi sterowali. (20.01.2023)

Śnieg, to coś na co wszystkie dzieci czekają w ferie. Choć początek zimowego wypoczynku był bardziej szary, to doczekaliśmy się białego krajobrazu za oknami. 😶🌬 Wiadomym jest też, że lepienie bałwana to jedna z ulubionych zimowych zabaw dla dzieci. Nasze chłopaki postanowiły jednak ulepić coś bardziej praktycznego i tak oto powstał śniegowy fotel XD

Nasza wesoła ekipa wybrała się na pokaz iluzji „Pana Magicznego” w Strumieńskim MGOK. Podczas trwania pokazu nie mogliśmy robić zdjęć, ale uwierzcie nam na słowo, że było bardzo ciekawie.

Nic tak nie motywuje, jak odrobina rywalizacji. Gdy z czynności, którą chcemy ćwiczyć uczynimy konkurencję (składanie rzeczy, ubieranie bluzki) okazuje się, że wszystko idzie jakby łatwiej, sprawniej i z większą ochotą. Dzieje się u nas na terapii, oj dzieje. Poza konkurencjami sprawdzają się stare znane zabawy jak stary niedźwiedź czy krzesełka i te nowsze jak np. z chustą animacyjną.

Chłopaki w ramach zajęć usamodzielniających wybrali się do Katowic. Swoją podróż rozpoczęli busem publicznym do Pszczyny, gdzie przesiedli się na pociąg. Podczas wypadu udali się pobuszować po sklepach w katowickiej galerii handlowej, na kawę, a później na obiad. Chętni wstąpili również na wystawę pająków i skorpionów. Taki wyjazd to nie tylko pomysł na spędzenie wolnego czasu. To okazja do nauki rzeczy, które dla wielu z nas wydają się proste i oczywiste. Zakup biletów, podróż komunikacją publiczną, samodzielne zamówienie jedzenia czy zarządzanie swoim kieszonkowym, to bardzo ważne umiejętności w drodze ku samodzielności. (23.01.2023)

„Po co wy ich tak wszędzie zabieracie? Przecież i tak nic z tego nie rozumieją!” – usłyszeliśmy kiedyś zarzut.

Tak. Nasi chłopcy czasami rozumieją mniej. Zwiedzając jakieś miejsce często nie potrafią zapamiętać faktów i połączyć informacji w jakąś logiczną całość. Czy to oznacza, że taki wyjazd jest dla nich bezwartościowy? NIE! Oni po prostu zwiedzają inaczej – bardziej emocjonalnie, bywają zaskoczeni, bywają zachwyceni, coś im się podoba, a coś nie. A sztuka współczesna? Można by pomyśleć, że to taka abstrakcja, że niejedna osoba pełnosprawna jej nie rozumie. No właśnie! Sztuka współczesna nie jest do rozumienia, ale właśnie do przeżywania, jej celem jest wzbudzenie jakiejś emocji i może być dla niektórych zaskoczeniem, jak bardzo trafia ona do osób z niepełnosprawnością intelektualną. Podczas wycieczki do Katowic postanowiliśmy zrobić sobie dzień ze sztuką. Odwiedziliśmy Biuro Wystaw Artystycznych BWA w Katowicach, gdzie obecnie znajdują się dwie wystawy „Przestrzenie Referencyjne” Mischa Kuball’i oraz „Las” Piotra Szewczyka. Chłopcy byli zachwyceni. Przy okazji wyjazdu przespacerowaliśmy się również fragmentem Szlaku Katowickich Murali oraz obejrzeliśmy instalacje pozostałe jeszcze po jarmarku świątecznym. (24.01.2023)

Jedną z atrakcji zimowych wakacji był wypad do kina w Pawłowicach na film „Kierunek: księżyc”. Po seansie wesoła ekipa wybrała się do Mc Donalda.

Podczas wycieczki na Czantorie chłopaki przełamali swoje lęki i wyjechali na górę kolejką linową. Było to dla nich wielkie przeżycie. Mnóstwo radości było też podczas zabawy na śniegu. Ci mali i Ci troszkę więksi (nawet Panie terapeutki) świetnie bawili się zjeżdżając z górki na pazurki Poniżej również krótki filmik w całości wykonany przez Denisa – naszego domownika. (24.01.2023).

W te ferie sporo korzystaliśmy z komunikacji publicznej chcąc przy okazji wycieczek uczyć chłopaków trochę samodzielności. Tym razem wybraliśmy się autobusem do Bielska-Białej, gdzie zwiedziliśmy Zamek Sułkowskich, Dom Tkacza i Starą Fabrykę. Każdy znalazł coś, co go zainteresowało.
Roman porównywał wszystko do zeszłorocznej wycieczki do Krakowa i pytał gdzie jest smok. Andrzej cały czas bawił się w fotografa i „robił zdjęcia” wszystkiemu dookoła, a z kolei w Adasiu obudziła się dusza instagramera i pozował do zdjęć dosłownie w każdym miejscu – nawet z kaloryferem w zamku XD. Marcina szczególnie zainteresowały sprzęty do wyplatania materiałów w Domu Tkacza, ponieważ sam hobbystycznie zajmuje się wyplataniem różnych rzeczy. Z kolei Patryk zwany Walentym interesuje się organkami i usilnie ich szukał. Znalazł co prawda jedynie pianino i fortepian, ale to go wystarczająco usatysfakcjonowało. Sebuś z zainteresowaniem oglądał obrazy prezentowane w zamkowej galerii i maszyny w starej fabryce, no a Kacperek… no cóż, jemu najbardziej podobało się pyszne ciastko które zjadł w kawiarni (25.01.2023)

Pyszne zajęcia kulinarne. Tym razem coś na osłodę.

W niedzielę 26 stycznia w wielu polskich miejscowościach odbywały się obchody finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Nasi chłopcy uczą się nie tylko brać, ale i dawać coś od siebie. Chłopaki bardzo chętnie wybrali się na spacer po Strumieniu w celu znalezienia wolontariuszy WOŚP i wrzucenia do puszek symbolicznych kilku złotych.